Detta är samling med historiska texter som på olika vis belyser 1900-talets allra mörkaste sidor. Styckenas motiv spänner över det första världskriget, seklets startpunkt och urkatastrof, och det lika förödande andra världskriget, och den totalitära erfarenheten i dess stalinistiska och nazistiska former.

Här handlar det om att återvända till de gamla skådeplatserna, om att ge detaljskarpa och drabbande skildringar av personer och händelser, fenomen och miljöer. Här kan man läsa vad som hände när Hitler och Stalin tävlade om att bygga världens största byggnad; om en engelsk konstnär och hans upplevelser i 1917 års skyttegravar, som resulterade i några av det här seklets mest skakande målningar; om ryskan som tillbringade hela sitt unga liv i bolsjevikernas jet set men som miste allt i 30-talets utrensningar; om den första eldstormen och atomvinterns vridna logik; om Förintelsen och om den SS-man som försökte stoppa den.

Kort sagt: ett möte med hjältar och krukor, hantlangare och åskådare, offer och bödlar i det mest våldsamma och tragiska sekel som historien känner.

Att skriva denna bok var något av en litterär värnplikt. Det hela började någonstans i början av 90-talet, då jag blev inblandad i olika försök att bjuda motstånd mot den högerextrema historie-revisionism som då gjorde sig bred. Ur det växte det en större intresse att något förstå detta mörka och oroliga 1900-tal. Inte minst kändes det nödvändigt att försöka hitta länkarna mellan de olika katastroferna: vad var det egentligen som förenade dem?

Arbetet skilde sig rätt mycket från min första essäsamling, ”Förflutenhetens landskap”. I den boken handlade det om en egentligen rätt löst sammanhållen samling texter i de mest skiftande ämnen, där just brokigheten var en del av poängen. Denna bok blev mycket mer sammanhållen, där de olika essäerna var både färre och längre, samtidigt som de också kommunicerade med varandra. Skrivandet var slitigt och det på flera vis. Jag betraktar mig som en rätt hårdhudad person som ändå sett en del, men under arbetet med denna mörka materia hände det att vridna, förvirrade bilder smög sig på mig i sömnen och jag vaknade trött.

Min kanske minst lästa bok, vid sidan av avhandlingen, men kanske min bästa. Hittills.

Smakprov

Om du vill läsa essän ”När man kämpar mot vidunder” (som handlar om bombkriget mot Tyskland) klicka här.
Om du vill läsa ett utdrag ur essän ”Invid ravinen” (som handlar om Stalinterrorn) klicka här.
Om du vill läsa ett utdrag ur essän ”Det stora huset i världens mitt” (som handlar om totalitär konst) klicka här.
Om du vill se innehållsförteckningen klicka här.
Om du vill läsa bokens förord klicka här.

Vad tyckte kritikerna?

”Peter Englund använder historien till att tänka med. Att han i sitt författarskap – förutom ett kunnande på djupet som gör att han obehindrat kan växla mellan storpolitik och enskilda öden och aldrig svävar ut i allmän historiefilosofisk retorik – också visar prov på en utomordentlig berättartalang gör honom inte mindre omistlig” – Madeleine Gustafsson, Dagens Nyheter.

”Hans stil är säljbar men inte fal, lättillgänglig men inte populistisk. Han har en avsikt likt en historieskrivningens Tom Lehrer närma sig vår tids barbari som vore han på cocktailparty. Först när drinken är svald, upptäcker man att giftet i glaset börjat verka” – Ingrid Elam, Expressen

”Peter Englunds böcker har med rätta blivit prisade… I fråga om Brev från nollpunkten har författaren, menar jag, nått ännu längre. Essäerna har en mörk intensitet och en innehållsrikedom, som gör att man läser den åter och åter, för att inte gå miste om något” – Torgny Neveus, Upsala Nya Tidning

”Brev från nollpunkten drabbar läsaren som ett knytnävsslag i magen: det är en stark och angelägen bok om vår tid” – Yukiko Duke, Göteborgstidningen

”Englunds essäsamling är briljant i sin överblick och suggestiv i sin konkretion. Han vet vikten av att disponera sina källor och ha ögonkontakt med läsaren. Det gör framställningen energisk och ibland på gränsen till överformulerad….På ett vis är boken förförande som förfärande att läsa – Englund har ju förmågan att förbli medryckande om också det hemskaste” – Mikael von Reis, Göteborgs-Posten.

”Fra før har vi vært bortskjemt med Englunds glitrende historieskriving i Fortidens landskap og Poltava. Men Brev fra nullpunktet er den viktigste. Jeg vil gå så langt som å si at i år kan man hverken kalle seg dannet eller utdannet uten å ha lest denne boken” – Tinic Talén, Verdens Gang, Oslo

I en omröstning i TV-programmet ”Röda Rummet” utsågs den till en av Sveriges 100 bästa böcker någonsin.

Dieter Strand i Aftonbladet hatade den.

Ny version ute nu! Med nytt och uppdaterat material.

Självklart finns den att få tag på hos antikvariat.net.

Basfakta

Boken hade i februari 2005 tryckts i 118.000 exemplar (inbunden och pocket).
Den har översatts till norska, finska och tyska.
Boken har 293 sidor, rymmer 32 sidor med illustrationer och 5 kartor samt har ISB-nummer 91-7486-231-6.
Första recensionsdag var 9 oktober 1996.
Den finns även som kassettbok.