Tystnadens historia – och andra essäer
Kanske kan man kalla den här boken en bagatell. I någon mening är den också det. Ordet har nämligen flera betydelser. Inom musiken används det som en term på ett litet instrumentalstycke, och det som finns samlat här torde vara sakprosans motsvarighet: småtexter, studier, essäer. Men att jag själv har så nära till ordet, beror nog att jag ofta sysselsatt mig med så kallat tunga ämnen, ämnen som förknippas med den Stora historiens buller, oro och storslagna elände.
Ändå tror jag att även en ytlig genomgång av mina verk visar att det har alltid funnits där, mitt intresse för motpolen, den Lilla historiens tysta gång med dess långsamma skiften, som kan lämna långt större avtryck i våra liv än den Stora historien och dess inte sällan ytliga dramatik. (Ändå vill jag framhärda i att motsatsställningen mellan dessa två är falsk. Åtminstone i så måtta att den ena skulle utesluta den andra. Som människor blir vi till i korstrycket mellan de två. Denna bok är alltså ingen botgöring, om det nu var någon som trodde det.)
Detta är alltså en samling med fjorton essäer, som samtliga har kultur- eller mentalitetshistoriskt motiv. (Inga slag den här gången.) I mycket handlar det om att diskutera och beskriva olika vardagligheter utifrån en historisk synvinkel. Dels handlar det om föremål, som t.ex. glasögonen, gemet, skruvmejseln eller tandborsten. Dels om fenomen som tystnad, leda, döden och begäret, som också har sin egen historia.
Så även om mycket i den här essäsamlingen syns handla om bagateller i ordets vanligaste mening, alltså ”småsaker”, så har historieämnet under de senaste decennierna demonstrerat att även de små sakerna räknas, att obetydligheter sällan är det. För världen visar sig även i de små tingen, i de företeelser vi vant oss vid till den grad att de blivit osynliga.
Boken är väl illustrerad och har även ett register – det sistnämnda en användbar liten detalj, tycker jag.
Smakprov
Om du vill läsa essän om den vackra kroppens historia, klicka här!
Om du vill läsa esän om tjurfäktningens historia (och om förebilden till tjuren Ferdinand), klicka här!
Om du vill läsa den avslutande essän, ”Om en vandring i Hilbertrummet”, klicka då här!
Och om du vill läsa bokens förord klicka här!
Vad tyckte kritikerna?
»…den är lärd, den är rolig, den är lättläst…och kul. Så det kan ju inte bli annat än en fyra på den här« – Yukiko Duke i SvT Morgon
»Mästerlig skildring av det lilla livet.« Göran Hägg i Aftonbladet »En av dessa utmärkta mindre böcker han glädjer oss med mellan de magnifika stridsskildringarna från stormaktstiden. Klokt och välskrivet.« – Göran Hägg i Aftonbladet
»Jag läser med nöje. Det är roligt och upplysande. Dessutom frivolt vilket nästan är nödvändigt i en essä.« – Anders Ehnmark i Sydsvenska Dagbladet
»Just denna strävan att söka historiens rytm och puls bortom världens vimmel och yra är en styrka i Englunds historieskrivning. Han går på på upptäcktsfärd och följer spår som ansetts för obetydliga eller banal för den traditionella forskningen, men upptäcktsfärderna ger oftast oväntade och remarkabla resultat. … Under läsningen kan jag inte värja mig mot att associera till en annan stor essä, nämligen Albert Camus ”Myten om Sisyfos”.« – Håkan Arvidsson i Svenska Dagbladet
»Ibland kan emellertid Englunds stil bli väl saklig, och hans texter lever egentligen först när han själv tar plats i berättelsen, tillåter sig dramatisera och spekulera. Då blir hans essäer om tingen som tyckts ha levt sitt liv i de stora skeendenas marginaler, men som ändå varit så nära förbundna till vårt begär och rädslan för begär, både levande och häpnadsväckande … I essäsamlingen framträder i efterhand något av en hemlig historia om människan och hennes begär, destinerad av kapitalismen, tuktat av civilisationen. Och kanske har Englund rentav påbörjat nedtecknandet av den verkliga historien, den historia som är mest relevant för mänskligheten.« – Alexandra Coelho Ahndoril i Göteborgs-Posten
»Den anspråkslösa utgångspunkten ger en behaglig känsla av ansvarslöst strövande, av att för en stund få lämna stora landsvägen och göra oväntade småfynd i terrängen. Förutsättningen är förstås att guiden behärskar kartan. Det finns inga självklarheter, ingenting obetydligt, minsta sidspår leder djupt in i historien igen. Men hur mycket får vi oss inte till livs på vägen, och med vilken berättarglädje!« – Madeleine Gustafsson i Dagens Nyheter
»Englund åpner bakdører og lyser opp historiens rom fra helt overraskende vinkler. En nytelse for tanken. Årets fagbok.« – Jan Kjærstad
»…visar hur väl förtrogen han är med skönlitterära författares inställning till språket… Hans stilistiska förmåga är frapperande.« – Sten Jacobsson i Skånska Dagbladet
För denna bok har jag tilldelats Bonniers essäpris, samt Uppsala universitets Disapris. Och för information om ytterligare ett pris, klicka här!
Mikael Timm i P1:s Kulturnytt hatade den.
En intressant detalj: inför ett planerat omtryck har McDonalds dragit in förlagets rätt att använda två bilder som de har copyright till. De är uppenbarligen missnöjda med texten om hamburgarens historia.
Den är utgången på förlaget, men står fortfarande att finna i vissa boklådor, samt givetvis via antikvariat.net. Den finns även som ljud-bok.
Basfakta
Boken hade i februari 2005 tryckts i 71.000 exemplar (inbunden). Hur många av pocketupplagan som sålts vet jag ej.
Den har översatts till norska, serbiska och finska.
Boken har 272 sidor, rymmer 16 sidor med illustrationer samt har ISB-nummer 91-7486-766-0.
Första recensionsdag var 8 oktober 2003.
Den finns nu även som ljudbok – CD eller kassett. Utges av Bonnier Audio.