Poltava – en sida ur originalmanus

Om inte annat så visar ju detta hur SVÅRT jag har för att skriva. För mig är det alltid en mycket mödosam process, med till synes oändlingar ändringar, raderingar, prövingar, strykningar, där jag klipper och flyttar, kastar bort och stoppar tillbaka. Detta är lätt att se på denna manussida från ”Poltava”, den första och enda jag skrivit på maskin. Mitt skrivande är givetvis precis lika stökigt idag, även om det färdiga datormanuset kan få det hela att se både bedrägligt enkelt och bedrägligt färdigt.

poltavamanus

En intressant detalj, är att man på denna sida kan finna skelettet till den notapparat – Dahlbergh sidan så och så, Cederhielm så och så etc – som boken länge hade, men som slängdes ut till sist.

En personlig tröst i allt det här slitet brukar vara den engelske 1700-talsförfattaren Samuel Johnson, som sade: ”Det som skrivs utan möda, blir i regel läst utan nöje”.