Här finner du en del foton av platser förknippade med Christina

…och som jag besökt under mitt arbete. Fotona har jag tagit själv, och de är tämligen usla, rent tekniskt: min enda ursäkt är, att de är enbart att se som arbetsmaterial. Jag använder dem som ett komplement till mina anteckningar.

IMG_9249

IMG_9251

Porta del Popolo Denna paradport byggdes till hennes ära, och det var genom den hon gjorde sitt officiella intåg den 23 december 1655. De två sidportarna har tillkommit senare. Ovan den stora porten finns fortfarande en text som hänvisar till intåget. (”FELICI FAUSTOQ. INGRESSUI ANNO DOM.MDCLV”). Den kallades då Porta Flamini.

IMG_9115

IMG_9116

IMG_9131

Palazzo Farnese Detta synnerligen ståtliga palats – som numera är hem för Frankrikes ambassad – var Christinas första hem i Rom. Den nedersta bilden visar baksidan och trädgården.

IMG_9178

Palazzo Corsini I detta palats i stadsdelen Trastevere bodde Christina huvuddelen av sitt liv, och det var också här hon dog. Det tämligen lilla rummet – som ligger i husets vänstra del, med utsikt mot gränden – är bevarat någorlunda intakt. Inte möblerna, men väl de synnerligen bjärta väggmålningarna. Längst ned ses en liten del av den stora trädgården, med en trappa från Christinas tid, som än idag används för fester av de botanikstudenter som huserar i närheten. (Trappan går att skymta på gravyren nedan.)

palazzo_corsini_kopparstick

Gravyren intill visar huset som det såg ut när Christina levde där.

IMG_9200

IMG_9187

IMG_9233

Christinas grav Hon ligger begravd i kryptan i Peterskyrkan – en av en handfull kvinnor som beståtts den äran. (Den stora pjäs man ser uppe i själva kyrkan är bara hennes epitafium.)